Telegraaf Media Groep en Talpa, het mediabedrijf van John de Mol, hebben de voorwaarden voor hun samenwerking aangepast. Onzeker is vooralsnog of Telegraaf Media daadwerkelijk een indirect belang krijgt in tv-zender SBS. 

Eerder zou Telegraaf Media een eenmalige investering doen van 27 miljoen euro in het kader van de samenwerking met Talpa, maar die komt nu te vervallen, zo werd vrijdag bekendgemaakt.

Wel is nog steeds sprake ven “de mogelijkheid om een 15 procent belang in Talpa Broadcasting – en daarmee een indirect belang in SBS – over te nemen”, zo blijkt uit de persverklaring van Talpa.

In 2011 namen het Finse Sanoma – in Nederland bekend van tijdschriften als Libelle, Linda, Donald Duck en nieuwssite NU.nl – en John de Mol’s Talpa samen de Nederlandse tv-zender SBS over. Daarbij kreeg Sanoma een belang van 67 procent en Talpa 33 procent in SBS.

De optie om Telegraaf Media een indirect belang te geven in SBS is één van de meest opvallende aspecten van de deal met Talpa over de strategische samenwerking tussen beide partijen. Die verwachten hun deal voor eind augustus af te kunnen ronden.

Bundeling radio-activiteiten

Het moederbedrijf van De Telegraaf en het mediabedrijf van John de Mol gaan in ieder geval hun radioactiviteiten onder één dak brengen, samen met Talpa’s meerderheidsbelang in One Media Sales.

Radiozenders Sky Radio en Veronica verhuizen daarbij van Telegraaf Media naar een nieuw bedrijf met de radiozenders van Talpa, waaronder Radio 538. Telegraaf Media krijgt een belang van circa een kwart in deze onderneming.

De eerste contouren van de nieuwe zendergroep zullen na de zomer zichtbaar worden, dan kan ook het nieuwe organisatieplan worden gedeeld. De verkoop van radioreclame van Sky Radio en Veronica wordt per 1 januari volgend jaar ondergebracht bij One Media Sales.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl